Carmen Jansen

"Of ze nu een boek pakken of een tijdschrift: uiteindelijk wil je stimuleren dat ze lezen."

Docent Nederlands

“Al meer dan vijftien jaar werk ik met plezier als docent Nederlands op het Hoofdvaart College. Het leukste van mijn vak is dat je jezelf steeds opnieuw mag uitvinden: ‘hoe krijg ik een band met een leerling? Hoe leg ik de theorie zo goed mogelijk uit? Wat moet ik veranderen om de uitleg nóg duidelijker te krijgen?’ Ik vind het fijn om uitgedaagd te worden en elk jaar weer moeite te doen om zo goed mogelijk contact met leerlingen te krijgen. Mijn uiteindelijk doel is om ze zo optimaal mogelijk te begeleiden naar het eindexamen. Daar zet ik me maximaal voor in.”

Theorie en praktijk
“Ook binnen de vakgroep Nederlands blijven we reflecteren. We zoeken steeds nieuwe manieren om de lesstof zo aantrekkelijk mogelijk onder de aandacht te brengen. Naast het lezen van boeken, bekijken we boekverfilmingen op het grote scherm of organiseren we een debat in de klas. En soms werken we samen met een vak als kunst en cultuur. Dan maken eerstejaars bijvoorbeeld een kijkdoos aan de hand van boek dat ze hebben gelezen. Een leuke manier om theorie af te wisselen met een praktijkopdracht.” 

Doel van ons vak
“Of ze nu een boek pakken of een tijdschrift; uiteindelijk wil je stimuleren dat ze lezen. Dat maken we de leerlingen steeds duidelijk. Als je moeite hebt met begrijpend lezen, dan heb je daar niet alleen tijdens je schoolperiode last van, maar ook later. Voor je kansen op de arbeidsmarkt, is het van belang dat je een zakelijke mail kunt opstellen. Dat je een formulier begrijpt en kunt invullen.” 

Hulpvraag
“In het onderwijs zijn geen pasklare oplossingen. Iedereen heeft een eigen handleiding, maar dat maakt het vak zo boeiend! Zo had ik een jongen met autisme in de klas. Als hij een opdracht moest doen en het lukte hem niet, werd hij bozig. Wat ik ook probeerde, ik kon hem niet bereiken. Bij leerlingondersteuning heb ik gevraagd hoe ik dit het beste kon aanpakken en kreeg als tip om veel vragen te stellen aan de leerling. Dat deed ik: ‘als je iets niet begrijpt en je wordt boos, moet ik je dan met rust laten of juist doorgaan met mijn uitleg?’ Waarop hij antwoordde: ‘u moet doorgaan en gewoon zeggen dat ik de opdracht moet maken.’ Ik heb zijn advies opgevolgd. Het werkte doordat ik me kwetsbaar opstelde en hem de regie gaf. Mooi dat je zo’n traject samen met de leerling kunt doen. Sindsdien zwaaien we in de gang naar elkaar, ook al zit hij niet meer bij me in de klas.” 

Huiswerkbegeleiding
“Naast docent Nederlands, ben ik ook dyslexiecoach en coördineer ik sinds kort de huiswerkbegeleiding. Leerlingen die huiswerkbegeleiding krijgen, leren ook plannen en hoe ze zich moeten voorbereiden op een toets. De werkwijze verschilt per leerling, dus onze begeleiding vraagt om maatwerk. Iedereen leert op zijn eigen manier; dat intrigeert me. Daar wil ik me graag verder in verdiepen; kijken welke wetenschappelijke inzichten er zijn over ‘leren leren’. Door me in te lezen, hoop ik nog meer te kunnen betekenen voor deze leerlingen.” 

Jezelf vernieuwen
“Je moet jezelf blijven ontwikkelen. Oók als docent. Ik kan wel steeds op dezelfde wijze de werkwoordspelling uitleggen, maar wie zegt me dat leerlingen die uitleg begrijpen? Als je voor een klas staat waarbij het kwartje niet valt, dan moet je een andere manier vinden. Je leerlingen bepalen uiteindelijk wat werkt en niet werkt én wanneer het tijd is om jezelf te vernieuwen.”

Carmen over het Hoofdvaart College:

“Het Hoofdvaart College is een kleine school, dus je kent alle leerlingen. In elk geval van gezicht, maar het merendeel ook bij naam. Het team is heel hecht; we werken nauw samen en iedereen is altijd heel betrokken. Ook bij je privéleven. Het klinkt cliché, maar het is echt zo: het Hoofdvaart College voelt als een warm bad!”