“Als tiener zag ik het helemaal zitten. Na mijn studie accountancy en bedrijfseconomie zou ik aan de slag gaan bij een groot accountantskantoor. Het liep net even anders. Ik was begin twintig en gaf die tijd judoles aan een stel jongeren. Dat vond ik me toch een partij leuk. Niet alleen het lesgeven, maar ook het contact met die jongeren. Vanaf dat moment wilde ik het onderwijs in.”
Ervaringsvak
“Docent zijn is een ervaringsvak. Ik signaleer nu dingen in de klas die me de eerste jaren niet opvielen, bijvoorbeeld dat een kind afwezig oogt of minder in zijn vel zit. Als startend docent ben je nog heel erg met jezelf en je eigen voorbereiding bezig. Ik zie weleens jonge docenten na het eerste jaar afhaken; dan komt er net te veel op ze af. Jammer is dat. Na drie jaar lesgeven wordt het echt een stuk relaxter en overzichtelijker. Zelfs na negen jaar onderwijservaring moest ik bij het Vellesan net zo goed wennen aan het nieuwe ritme van deze school. Het hoort erbij.”
Zakgeldverhoging
“Bij Vellesan krijg je veel vrijheid om je lessen zelf vorm te geven. Fijn is dat! Als ik een onderwerp als inflatie bespreek, dan probeer ik altijd aan te sluiten op de belevingswereld van jongeren. Nog liever haal ik de actualiteit erbij: ‘hebben we te maken met 15% inflatie jongens? Hoe kan dat ineens? Hoe zit dat dan met je broodje in de schoolkantine?’ Die prijzen hebben ze op een rijtje hoor. ‘Het broodje is duurder geworden meneer. Een blikje cola ook’. Dan kop ik hem in: ‘heb je al zakgeldverhoging gevraagd dan? Nee? Ik zou het gesprek toch eens aangaan thuis’. Je moet die ogen dan zien stralen!”
Eigen risico
“Leerlingen willen graag weten hoe de wereld om hen heen werkt. Vorige week liet ik ze nog een zorgverzekering afsluiten in de klas. Waarom betaalt de een € 180,- voor een premie en een ander maar € 90,-? Waar komen die verschillen vandaan? Hoe zit het bijvoorbeeld met je eigen risico? Dat vinden ze reuze interessant om over na te denken.”
Voldoening
“Weet je wat het mooiste is van docent zijn? Elke dag geef je je leerlingen wat mee richting de toekomst. Een duwtje in de goede richting. Je leert ze iets; begeleidt ze in dat proces. En je bouwt ook nog eens een band met ze op. Dat geeft zoveel voldoening!”
“Het Vellesan College is een gestructureerde school met korte lijnen. Als je zelf het initiatief neemt, dan liggen de kansen voor het oprapen. Ik wilde bijvoorbeeld niet alleen maar voor de klas staan, maar ook andere onderwijszaken oppakken. Sinds vier jaar stuur ik onze vakgroep economie aan en ben ik mentor. Daarnaast waarborg ik als toetscoördinator de kwaliteit van de toetsen en schoolexamens. Zodra je kwalitatief goede toetsen hebt, ga je ook met een andere bril naar je onderwijs kijken. ‘Wat vinden we belangrijk? Sluiten we nog aan op de onderwijsbehoeften? Kunnen we ons onderwijs verbeteren?’ Het is waardevol om met elkaar te blijven reflecteren op je onderwijskwaliteit. Daar zet ik me graag voor in.”