“Roostermaker is misschien niet het eerste wat bij je opkomt, als je denkt aan een baan in het onderwijs. Toch kan ik mijn functie ontzettend aanraden. Op het Vellesan College ben ik verantwoordelijk voor samenstellen van het dag- en weekrooster. Dat is nooit saai! Elke ochtend zit ik vanaf 6.30 uur klaar om de telefoontjes en mails van collega’s op te vangen en kijk ik welke wijzigingen nodig zijn in het rooster.”
Verschuivingen
“Elke dag zijn er wel een paar verschuivingen. Collega’s zijn ziek, hebben oponthoud door een file of staan vast in het openbaar vervoer. Maar er komen ook aanvragen binnen voor verlof, schooluitstapjes of cursussen. Hoe complexer de puzzel, hoe leuker! Niks mooiers dan dat ik gaten in het rooster weet te dichten.”
Meest optimale rooster
“Ik heb rekening te houden met ruim 1.300 leerlingen, 150 docenten en drie locaties. Je wilt voor hen het meest optimale rooster samenstellen. Leerlingen willen zo min mogelijk tussenuren. Voor docenten probeer ik waar mogelijk hetzelfde lokaal te reserveren. Dat geeft rust. Vaak ligt er lesmateriaal in een lokaal; onhandig als dat versleept moet worden. Met drie gebouwen moet je ook rekening houden met de afstand. Het is niet logisch om twee opeenvolgende lesuren op twee heel verschillende locaties te plannen.”
Gezelligheid en teamgeest
“Dit werk kwam per toeval op mijn pad. Oorspronkelijk kom ik uit de horeca en heb ik een achtergrond in facility management. Vanwege mijn ervaring in de facilitaire dienstverlening, kwam ik bij een middelbare school terecht als conciërge en huismeester. Ik vond de cultuur op die school zó leuk, heel anders dan in het bedrijfsleven. Vooral de gezelligheid en teamgeest vielen me op. Helaas was die functie maar tijdelijk. Ik heb toen nog een tijdje voor een supermarktketen gewerkt waar ik de goederenontvangst en planning deed. Maar het onderwijs bleef aan me trekken. Toen hier op het Vellesan deze vacature vrijkwam, heb ik meteen gereageerd. Ik plan nu niet het vlees en het brood voor de afdelingsmanager, maar lokalen voor leerlingen en docenten. Zelfde principe, leukere doelgroep.”
Klein geluksmoment
“Roostermaker is misschien een kantoorbaan, maar ik heb door de dag heen heel veel contact met docenten en de schoolleiding. Zelfs leerlingen komen weleens binnenvallen; vooral de bovenbouw. Die werken in clustergroepen en vragen dan of ze een uur eerder of later kunnen beginnen of bij iemand anders in de groep mogen zitten. Naast het dag- en weekrooster, plan ik ook schoolactiviteiten in en maak ik het zogenaamde milieurooster; het schema voor de corveediensten. Het blijft een klein geluksmoment zodra alleweekroosters weer rond zijn.”
“Ik ben heel goed ingewerkt door mijn collega’s van het Vellesan College. Dat draagt eraan bij dat je meteen lekker begint aan je nieuwe baan. Ook de sfeer tussen collega’s is heel prettig. Als je ergens niet uitkomt, wil iedereen met je meedenken.”