Djamila Grotens

"Op het moment dat leerlingen een succesmoment ervaren en trots zijn op zichzelf, heb ik echt de allerleukste functie die er is!"

Trajectbegeleider

“Als trajectbegeleider houd ik me voornamelijk bezig met leerlingen die door hun gedrag niet meekomen op school. Soms gaat er iets mis in de les, waardoor een leerling boos of gefrustreerd is. Of heeft een kind last van concentratieproblemen. Waar ze ook op vastlopen; ze kunnen bij mij terecht.”

Succesmoment
“Tieners zijn mijn favoriete doelgroep om mee te werken. Ze zitten midden in een belangrijke ontwikkelingsfase op weg naar volwassenheid. Ik probeer altijd aan te sturen op het nemen van eigen verantwoordelijkheid, te denken in oplossingen en het op een goede manier uiten van emoties. Want boos zijn mag, maar de manier waarop je het uit is het belangrijkste. Op het moment dat leerlingen een succesmoment ervaren en trots zijn op zichzelf, heb ik echt de allerleukste functie die er is!”

Vertrouwen houden
“Trajectbegeleiding is altijd vrijwillig. Als je niet wilt, is er niemand die je dwingt. Maar de meesten staan ervoor open en durven zich kwetsbaar op te stellen. Stoer vind ik dat. Soms hebben leerlingen het gevoel dat ze het nooit goed doen. Ze hebben vaak meerdere faalervaringen gehad. Het doel is dan ook om succeservaringen te creëren. Daarbij ga ik altijd uit van het positieve. Zelfs als er iets is voorgevallen, dat niet door de beugel kan. Ik heb dan een gesprek met de leerling over de gevolgen van keuzes en gedrag, maar het allerbelangrijkste is: 'Hoe ga je het oplossen en wat ga je doen om dit in de toekomst te voorkomen?”

Big smile
“Je moet wel realistisch blijven. Ik kan niet iedereen helpen. Soms is externe hulp of meer expertise nodig. Na een paar jaar in de jeugdzorg gewerkt te hebben, weet ik dat je moet leren loslaten. Hoe moeilijk ook. Maar als het wél lukt en een vertrouwensband kunt aangaan met een leerling, is dat goud. Ik weet nog dat een jongen zich heel angstig voelde hier op school. Keek de hele dag nors uit zijn ogen. Als je hem vroeg hoe het ging, gaf hij aan dat hij naar huis wilde. Hij liet dwars gedrag zien in de klas en bouwde en muur om zich heen; uit pure angst om gekwetst te worden. Op een gegeven moment moest hij stage lopen. Vond hij doodeng. Toen zijn we samen aan de slag gegaan. Zijn moeder, zijn mentor: iedereen heeft hem gecoacht. Wat denk je? Hij kwam me met een big smile vertellen over zijn stagetijd. Geweldig toch? Daar doe ik het voor!”

Djamila over het Tender College:

“Als een leerling iets extra’s nodig heeft, dan is er altijd iemand die bereid is om wat te doen. We staan als één team paraat. Binnen no-time is er een oplossing.”

 

Djamila over Dunamare onderwijs:

“Bij Dunamare onderwijs voel ik me gezien. Ik ben hier komen werken in coronatijd, terwijl de school grotendeels dicht was. Dan kreeg je ineens een thuisbioscoopbon als bedankje voor je inzet. De Dunamare Academie vind ik super goed. Het is belangrijk jezelf te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. Ik was gewend dat ik zelf mijn bijscholing moest regelen waardoor dit vaak op de achtergrond kwam te staan. Dunamare Academie maakt deze stap veel gemakkelijker en heeft tegelijkertijd een interessant en gevarieerd aanbod.”