David Bakker

"Een goed gesprek doet wonderen. In het onderwijs kun je echt het verschil maken."

Docent mens en maatschappij

“Dit is pas mijn derde jaar op het Technisch College Velsen. Jarenlang stond ik voor groep 7 en 8 van de basisschool, totdat mijn eigen kinderen naar het voortgezet onderwijs gingen. Ik ging mee naar open dagen en informatieavonden en merkte dat ik zo’n nieuwe onderwijsomgeving heel leuk vond. Het liet me niet meer los; de gedachte aan een overstap begon steeds vaker te kriebelen. Op een gegeven moment kwam er hier op school een vacature vrij voor docent rekenen, waarop docenten met een pabo-diploma konden reageren. Toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en gesolliciteerd. Dat was meteen raak! Gelukkig maar, want ik zit helemaal op mijn plek.”

Mens en maatschappij
“Docent rekenen is het trouwens niet geworden. Al tijdens het eerste gesprek kwam de vraag of ik misschien mentor wilde worden en het vak ‘mens en maatschappij’ kon geven. Dat leek me leuk. ‘Mens en maatschappij’ is een heel breed vak, waarbij ik volop de ruimte krijg om de lesstof naar eigen inzicht aan te bieden. Dat werkt prettig, want mijn leerlingen zijn echte doeners. Die moet je niet de hele dag achter een boek zetten en vragen laten beantwoorden. Veel liever geef ik ze een opdracht. De ene keer maken ze een stripverhaal of een PowerPoint-presentatie, de andere keer schrijven ze een opstel of ontwikkelen ze een poster.”

Minecraft
“Soms geef ik leerlingen een wat vrijere opdracht en dan pakken ze het heel anders aan, dan ik het vooraf bedacht had. Dat vind ik mooi om te zien. Zo moesten ze een keer een gebedshuis afbeelden dat bij een bepaalde religie hoort. Ik dacht daarbij aan een maquette of een tekening, maar twee leerlingen hadden een ander idee. ‘Meneer, mogen we dat ook in Minecraft maken?’ Toen was het hek van de dam natuurlijk. Sindsdien is dat hét favoriete lesonderdeel geworden en maken leerlingen de mooiste dingen in Minecraft, zoals een synagoge waar je volledig in kan verdwalen; volledig aangekleed met accessoires en symboliek. Geweldig toch?”

Structuur
“Het is hier op school wel van belang dat je duidelijk bent. Structuur is nodig. Dus er is een zekere mate van vrijheid, maar altijd binnen de kaders. Anders gaat het mis. Het zijn over het algemeen jongens die je in de klas hebt zitten. Daar zitten weleens ‘boefjes’ bij, die iets meer sturing nodig hebben. Juist voor die boefjes heb ik een zwak. Dat eigen willetje; nét even uit de pas lopen. Soms een grote mond, maar van binnen een heel klein hartje. Vaak hebben die jongens gewoon behoefte aan een één-op-één-gesprek. Moeten ze even hun verhaal kwijt. Een goed gesprek doet wonderen. In het onderwijs kun je echt het verschil maken.”

David over Technisch College Velsen:

“Vanaf het moment dat ik hier kwam werken, ben ik heel goed opgevangen en meteen vertrouwen gekregen. Dit jaar ben ik bijvoorbeeld voor enkele uren vrij geroosterd om collega’s te coachen in de zes rollen van de docent. Vanuit mijn ervaring in het basisonderwijs is dat voor mij gesneden koek; net als differentiatie in de klas. Leuk om andere collega’s hierin te begeleiden!”

David over Dunamare onderwijs:

“Dunamare onderwijs geeft volop mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen. Zo kon ik tijdens mijn tweede jaar op het Technisch College Velsen via de Hogeschool Utrecht mijn bevoegdheid halen. Dat traject is volledig door Dunamare betaald. Dat vind ik meedenken en kansen bieden. Iets wat ik enorm waardeer.”