“Mijn baan matcht aan alle kanten! Ik heb fijne collega’s, werk met toffe leerlingen en houd van mijn vak. Wat wil je nog meer? Al tijdens mijn stage merkte ik dat ik een klik had met vmbo-leerlingen. Ze zijn praktisch ingesteld en willen vooral veel doen. Dat zie je ook terug in mijn gymlessen. Ze houden ervan om te bewegen en lekker bezig te zijn. Als ze de sportzaal binnenlopen, maak ik altijd eerst even contact. Gewoon een simpel praatje; even voelen hoe het met ze is. Je bouwt echt een band met ze op. Zelfs als ze van school af zijn, komen ze nog weleens langs om te kletsen. Je voelt ook een connectie tussen de leerlingen onderling. De sfeer is gewoon goed.”
Elke leerling is anders
“Naast het geven van bewegingsonderwijs, ben ik ook mentor. Die combinatie is leuk. Als mentor heb ik nog meer persoonlijk contact met leerlingen. Door ze te coachen en te begeleiden, heb je echt het gevoel dat je iets voor ze kunt doen. Ze iets kunt meegeven. Ik heb nu bijvoorbeeld een leerling die aan puberen is. Hij kan daardoor wat stellig zijn naar anderen. Dat bespreek ik dan met hem. Dat je in plaats van ‘het is zo’ soms ook kunt zeggen ‘ik vind dat zo’. Klein verschil, groot effect. Weer een andere leerling heeft juist wat meer zelfvertrouwen nodig. Elke leerling is anders en elke klas is anders, waardoor ook elk lesuur anders verloopt. Dat maakt het onderwijs zo boeiend.”
Leskaarten ontwikkeld
“Ik wil ernaartoe dat leerlingen tijdens mijn lessen zelfstandiger aan de slag kunnen. Anders ben ik de hele tijd aan het zenden. Het is toch veel leuker dat ze eigenaarschap krijgen over bepaalde lesonderdelen? Om dat te stimuleren, heb ik leskaarten ontwikkeld. Op die manier kunnen ze zelf een bepaalde sport verkennen. Neem bijvoorbeeld honkbal en softbal. Die sporten komen elk schooljaar aan bod, maar je wilt wel dat er een duidelijke opbouw in zit. Met deze leskaarten kunnen we per sport en per jaar leerdoelen uitzetten. Bij Technisch College Velsen krijg je alle ruimte om nieuwe methodiek te ontwikkelen en eigen ideeën en suggesties in te brengen. Dat werkt heel plezierig.”
“Toen ik als gymdocent begon, had ik nauwelijks ervaring. Gelukkig kreeg ik ontzettend goede begeleiding vanuit de opleidingsschool. Ik mocht naar allerlei bijeenkomsten en intern werden er volop casussen met me gedeeld. Met zo’n veilig vangnet voelde ik me als starter enorm gesteund.”
“De Dunamare Academie is echt van toegevoegde waarde. Ik heb me aangemeld voor twee cursussen. Bij de ene leer ik nieuwe collega’s beter begeleiden, bij de andere cursus word ik opgeleid als werkplekbegeleider voor stagiaires. Mooi dat je je hier gratis voor kunt opgeven en jezelf mag blijven ontwikkelen. Dat is lang niet overal zo.”