Marleen Hordijk

"Ik hoop dat leerlingen dankzij mijn lessen kunnen verdwijnen in een verhaal. Dat ze de magie van een goed boek ontdekken"

Docent Nederlands

“Vmbo-leerlingen zijn de meest fantastische kinderen om mee te werken. Ze zijn recht voor hun raap en zeggen wat ze denken. Doe je je anders voor dan je bent, dan hebben ze dat meteen door. In de drie jaar dat ik bij het Spaarne College werk, merk ik dat je heel snel een band opbouwt met leerlingen. Ze tonen ook echt interesse in je. Zelfs als ze al even van school af zijn, komen ze je af en toe nog opzoeken voor een praatje.”

Leesvaardigheid bevorderen
“Leerlingen vragen me weleens waarom ze Nederlandse les krijgen. “Ik spreek en schrijf de taal toch al? Waarom moet ik dit vak nog volgen?” Mijn antwoord is dan steevast dat ik hoop dat ze dankzij mijn lessen kunnen verdwijnen in een verhaal. Dat ze de magie van een goed boek ontdekken. Maar ook dat Nederlands je kan helpen om een zakelijke brief te schrijven, die ervoor zorgt dat je die leuke baan krijgt. Of dat je met je examens net wat beter begrijpt wat er staat. Het hele Nederlandse docententeam maakt zich sterk om de leesvaardigheid van leerlingen te bevorderen. Je merkt dat je daarmee écht het verschil kan maken. Volgend jaar komt er hopelijk een schoolbibliotheek. Een teaminspanning waar ik trots op ben!”

Enorme progressie
“Op het Spaarne College geef ik ook Nederlands als tweede taal aan leerlingen die nog niet zo lang in Nederland zijn. Het blijft bijzonder om te zien hoe snel deze leerlingen zich ontwikkelen. In de eerste les zijn ze vaak nog wat onwennig en onzeker, maar al na een paar weken zie je een enorme progressie. Zo had ik een jongen in de klas die in het begin nauwelijks wat zei, maar binnen no-time helemaal loskwam. Dan gaf hij me tips naar welke films ik moest en welk boek de moeite waard was om te lezen. Op die momenten besef ik goed hoe waardevol het is om op een school te werken waar je de tijd en ruimte krijgt om deze leerlingen de aandacht te geven die ze verdienen. Je merkt dat ze zich gezien voelen. Met net dat beetje extra hulp en ondersteuning, kun je een achterstand beperken.” 
 

Marleen over het Spaarne College:

“Het fijne van het Spaarne College is dat je altijd bij je collega’s terecht kunt. Ervaar je problemen met een bepaalde klas of leerling? Dan is er altijd iemand die met je meedenkt in oplossingen. Je staat er nooit alleen voor. Zo’n vangnet werkt heel prettig.” 

“Daarnaast is er altijd ruimte voor ideeën. Of het nou gaat om het opzetten van de schoolbibliotheek of nieuwe plannen om het tweede-taalonderwijs nóg beter op de kaart te zetten. Vanuit de directie is er volop steun om met dit soort initiatieven aan de slag te gaan. Mooi!”
 

Marleen over Dunamare onderwijs: 

“De Dunamare Academie heeft een uitgebreid cursusaanbod. Daar maak ik graag gebruik van. Vorig jaar volgende ik een hardloopcursus en chi gong. Dit schooljaar start ik met een cursus voor werkplekbegeleiders, waarmee ik studenten in opleiding nog beter kan begeleiden. Dat je op die manier jezelf kunt blijven ontwikkelen bij een werkgever, vind ik echt een meerwaarde.”