“Ik ben mijn hele leven een waterrat geweest. Bij de Marine was ik elf jaar kok, maar ook werken met kinderen vond ik altijd al leuk. Ik weet nog dat ik vroeger in het dorp kaatstraining gaf; een Fries balspel. Bij de lokale buurtclub leerde ik de jeugd houtbewerking. Nu leid ik leerlingen op voor een toekomst in de maritieme sector. Een schot in de roos!“
Iets met de handen doen
“Het mooie van vmbo-onderwijs is dat je met praktijkjongens en -meiden werkt. Die willen niets liever dan iets met de handen doen. Vervolgens mogen ze aan de slag in een schip van 55 meter lang! Dat is voor de brugklassers een enorm ding. Eenmaal aan boord besturen ze het schip, verrichten ze onderhoud en starten ze de machinekamer op. Terwijl die motoren even groot zijn als de kinderen zelf hè? Dat vinden ze fantastisch.”
Waardevol papiertje
“Het mooiste moment in het jaar is als leerlingen met een vmbo-diploma de school verlaten. Vooral als het kinderen zijn, waarvan je vooraf dacht ‘hier gaan we een zware dobber aan hebben’. Dat die leerlingen dan niet afhaken en toch hun diploma halen, is zo ontzettend waardevol. Met een vmbo-diploma kunnen ze alle kanten op in de maatschappij. Het is een papiertje waar ze altijd op kunnen terugvallen. Geweldig om daar een bijdrage aan te leveren.”
Gouden momenten in het onderwijs!
“We houden ieder jaar praktijkexamens met leerlingen. Het komt voor dat een leerling op zo’n moment helemaal dichtslaat en het niet haalt. Een aantal weken na het examen lopen we alles nog eens goed na. En op de vrijdagmiddag oefenen we 1-op-1. Als dan uiteindelijk tóch het diploma wordt gehaald, zijn dit de gouden momenten in het onderwijs!”
“De Maritieme Academie in Harlingen is een kleine school met een hecht team. Ik heb heel fijne collega’s die denken in oplossingen; nooit in problemen. Dat werkt prettig en professioneel. Ik let goed op hoe collega’s werken. Bijvoorbeeld hoe ze voor de klas staan. Een goed reflectiemoment, waar je altijd nieuwe ideeën van krijgt.”
“Complimenten zijn niet zo vanzelfsprekend. Bij Dunamare wel. Zo krijg ik regelmatig een attentie via de post; een kaart of een bon. Tijdens de laatste audit kreeg ik heel fijne feedback van verschillende directieleden. Ze hadden écht waardering voor mijn werk; de rust die ik uitstraalde naar de groep en de manier waarop ik de lesstof overbreng aan leerlingen. Die waardering doet me goed.”