“Van huis uit ben ik geoloog. Ik heb aardwetenschappen gestudeerd; een geweldige studie! Enige nadeel is dat ik het carièrrepad van die studie niet zo aantrekkelijk vond. Ik kon óf bij een ingenieursbureau werken om bruggen te bouwen, maar dat leek me saai. Óf ik kon de grote olie- en gasconcerns helpen bij hun zoektocht naar nog meer grondstoffen. Daar kreeg ik gewetensbezwaren van. Nee, dan veel liever het onderwijs. Bij het Ichthus Lyceum ga ik elke dag met plezier naar mijn werk en heb het gevoel dat ik wat bijdraag aan de maatschappij.”
Omgang met leerlingen
“Als je kijkt wat ik hier doe, dan ben ik op de eerste plaats docent. Daarna pas docent aardrijkskunde. Natuurlijk vind ik mijn vak heel leuk, maar het onderwijs draait vooral om de omgang en de interactie met leerlingen. Na al die jaren blijf ik me nog steeds verbazen over hun openheid, oprechtheid en creativiteit. Ze komen met denkbeelden aan je bureau die je bij volwassenen niet meer tegenkomt. Daar word ik heel vrolijk van!”
Gedachtekronkels
“Een van mijn leerlingen vroeg zich af waarom Schiermonnikoog niet onafhankelijk kon worden. Hij had een kritische blik naar de overheid en was benieuwd in hoeverre bepaalde gebieden zich konden afscheiden van Nederland. En of hij van zijn eigen straat niet een natie kon maken. Dat soort gedachtekronkels zijn toch fantastisch? Dit soort vragen zijn ook veel te interessant om meteen af te kappen. Sterker nog; ik ga er meestal kort op in, want ik vind er vaak zelf ook wat van.”
Denkbeeldig eiland
“Ik probeer zoveel mogelijk leerlingen te enthousiasmeren voor aardrijkskunde. Dan moet je soms de theoretische stof even loslaten; het boek aan de kant leggen en ze aan een eigen project zetten. Laatst had ik met de klas een denkbeeldig eiland gecreëerd dat door heel veel natuurrampen getroffen zou worden: een vulkaan stond op uitbarsten, maar ook een tsunami, orkaan en aardbeving waren van de partij. Leerlingen moesten bewoners op tijd zien te bereiken en veiligstellen met behulp van een goed reddingsplan. Dat werd een leuke puzzel!”
Hoogbegaafde leerlingen
“Als je hier goede ideeën hebt om je lessen anders in te richten, dan krijg je daar volop ruimte voor. Dat is het mooie van het Ichthus Lyceum. Bovendien kun je hier op school veel meer doen, dan enkel docent zijn. Ik begeleid bijvoorbeeld hoogbegaafde leerlingen, die tegen allerlei problemen aanlopen. Ze voelen zich vaak niet begrepen en kunnen moeilijk plannen. Door deze groep leerlingen 1-op-1 te coachen, zie je per week vorderingen. Die ontwikkeling vind ik mooi om te zien.”
“Het Ichthus Lyceum is een open school. Iedereen is vriendelijk en ook heel tolerant; je mag hier zijn wie je wil zijn. Er zitten ook best wel wat excentrieke kinderen bij ons op school. Dat spreekt me aan!”