“Wat ik zo leuk vind aan het onderwijs? Het is hartstikke onvoorspelbaar. Een dag verloopt meestal totaal anders dan je denkt. Bovendien geeft lesgeven me veel voldoening. Ik kan er al mijn creativiteit in kwijt en vind het geweldig als ik leerlingen weet te boeien. Als je jezelf wilt blijven uitdagen en zo nu en dan houdt van een geintje, moet je vandaag nog de overstap maken en voor de klas gaan staan!”
Lukraak roeptoeteren
“Ik werk momenteel op twee scholen. Op het Hoofdvaart College geef ik de vakken ‘mens en maatschappij’ en ‘maatschappijleer’, bij het ISK Haarlemmermeer ben ik docent burgerschap. Die vakken geven altijd stof tot nadenken en ruimte voor discussie. Vaak gaan leerlingen ergens vól in, zonder dat ze de achtergronden kennen. Je wordt toch grotendeels gevormd met wat je van huis uit meekrijgt. Ongeacht je standpunt, wil ik wel dat je blijft nadenken en met argumenten komt. Onderzoek doet naar bepaalde zaken. Je mag best een andere mening hebben, maar dan wel graag gefundeerd. Aan lukraak roeptoeteren heeft niemand wat.”
Politieke partij
“Vorig jaar heb ik alle ISK-leerlingen een politieke partij laten oprichten. Ze moesten daarbij campagne voeren en de klassen rond met een goed verkiezingsprogramma. Alles om stemmen te winnen. Uiteindelijk heb ik ook een stemlijst gemaakt en stembiljetten uitgegeven. Iedere leerling mocht een stem uitbrengen, waarbij partij ‘oranje licht’ als winnaar uit de bus kwam. Dat was zo’n leerzaam traject! Waar de leerlingen me eerst vroegen of ze wel een politieke partij mochten oprichten, wisten ze aan het eind precies hoe het stemrecht in onze grondwet was opgenomen. Een mooie opmaat voor als ze later de Nederlandse nationaliteit krijgen en weten hoe een democratie werkt. Alles greep in elkaar.”
Onderhandelen
“Vooraf had ik aan elke politieke partij gevraagd wat ze in Nederland, Hoofddorp en de ISK zouden willen veranderen. De winnende partij wilde zich sterk maken voor meer leesboeken in plaats van leerboeken op school. Hun argument: ‘we moeten al zoveel leren, maar we vinden het ook leuk om te lezen’. Nadat ze de verkiezingswinst op zak hadden, ben ik met een delegatie naar de schooldirecteur gegaan om te kijken of en hoe we leesboeken konden krijgen. Ook dat was een mooi leerproces! De directeur bood 75 euro aan voor nieuwe boeken, waardoor de leerlingen direct tevreden waren. Toen heb ik uitgelegd dat je in Nederland vaak kunt onderhandelen en ze geadviseerd om een tegenbod neer te leggen. Vroegen die meiden ineens 125 euro aan de directie, haha! Uiteindelijk zijn we met 100 euro naar de winkel getogen en hebben we een kar vol leesvoer gekocht. Allemaal boeken die stuk voor stuk mogelijk zijn gemaakt door partij ‘oranje licht’. Geweldig toch?"
Samenlevingsspel
“Op dit moment ben ik bezig om een samenlevingsspel te ontwikkelen voor de ISK, gebaseerd op het bordspel Carcassonne. Centraal staat de vraag wat een gemeente allemaal nodig heeft om een samenleving, of in dit geval een dorp, te laten functioneren. Er zijn bijvoorbeeld hulpdiensten nodig voor de veiligheid, zoals politie en brandweer. Maar hoe kan een gemeente die betalen? Kunnen we iets bedenken, om de gemeente aan geld te helpen? Schrijven we bijvoorbeeld een parkeerboete uit of verzinnen we iets anders? Is het een idee om te fuseren met een andere gemeente of bedenken we een ander plan? Tijdens het spel kunnen leerlingen ook vragen beantwoorden. Schrijven ze bijvoorbeeld een goede grammaticale zin, dan levert dat geld op voor de gemeentekas. Ik begeleid het spel, maar de leerlingen zijn de eigenaar van het spel. Zij bedenken manieren om de gemeente zo goed mogelijk te laten draaien. Volgens mij is dat ook waar onderwijs om gaat: creatief samenwerken en oplossingsgericht denken. Spelenderwijs leer je het meest.”
“Zowel bij het Hoofdvaart als bij ISK Haarlemmermeer staan collega’s dag en nacht voor elkaar klaar. Loop je ergens tegenaan, dan krijg je van alle kanten hulp. Je staat er nooit alleen voor. Vanaf dag één heb ik het gevoel dat ik in een warm bad terecht ben gekomen.”