“Al van jongs af aan ben ik creatief en heb ik een zwak voor wiskunde. Daarnaast houd ik van reuring; bevind ik me graag onder de mensen. In deze functie komt alles samen: ik ben de hele dag bezig met mijn vak, bouw een mooie band op met leerlingen én kan mijn creativiteit kwijt in het verzinnen van wiskundige opdrachten.”
Zelfreflectie
“Naast docent ben ik ook sectieleider, waarbij ik beleidsmatig meedenk hoe we het wiskundeonderwijs kunnen verbeteren. Dat meedenken houdt nooit op. Voortdurend vraag ik me af hoe ik het anders kan doen; mijn lessen beter kan vormgeven. Leerlingen nog meer kan motiveren voor het vak. Die zelfreflectie vind ik belangrijk.”
Andere invalshoek
“Het Schoter heeft veel aandacht voor sport en cultuur. Dat trekt een bepaalde groep leerlingen aan. Over het algemeen hebben we meer alfa- dan bèta-leerlingen. Er zijn slechts een handjevol leerlingen die wiskunde meteen ‘BAM’ begrijpen. Dat vraagt om een andere invalshoek: sommen in een andere context aanbieden, zodat het net wat aantrekkelijker wordt. Of de lesstof opdelen in kleinere stukken, waardoor het meer behapbaar is. Dat is het mooie van onderwijs, dat je de ruimte hebt om het af en toe heel anders aan te pakken.”
Kwartje moet vallen
“Wiskunde is een vak waarbij het kwartje moet vallen. Bij de ene leerling gebeurt dat na een paar maanden, bij een ander pas ná het eindexamen. Soms valt het kwartje helemaal niet. Twee jaar terug had ik een leerling die alleen maar drieën en vieren haalde en zei: ‘ik begrijp het gewoon niet’. Vaak zakt dan de motivatie weg en willen ze niet meer. Maar bij haar viel ineens het kwartje, waardoor haar cijfers naar achten en negens gingen. Fantastisch! Als ik dat zie gebeuren, geeft me dat een enorme boost. Want dat is het mooiste; dat je van toegevoegde waarde kunt zijn. Een leerling verder helpt. Daar haal ik zelf ook veel voldoening uit.”
“Op het Schoter werk ik samen met een heel divers, leuk team. Jonge én heel ervaren docenten. Er hangt altijd een gezellige en gemoedelijke sfeer hier op school.”
“Medewerkers krijgen best vaak een kaartje of presentje toegestuurd. Die aandacht en waardering maakt dat je je gezien voelt. Daarnaast vind ik de Dunamare Academie een sterk onderdeel van Dunamare onderwijs. Er is ontzettend veel keuze in het trainingsaanbod.”