“Van jongs af aan wist ik al dat ik iets met kinderen wilde doen. Eigenlijk was het plan om na de universitaire pabo aan groep 8 les te gaan geven, totdat ik werd gevraagd om bij het Haarlemmermeer Lyceum een workshop debatteren te verzorgen voor de onderbouw. Dat was zo leuk, dat ik nooit meer ben weggegaan. Ik werk hier nu als docent Nederlands en geef ook les in debatteren.”
Nationaal kampioen
“Ik ben oud-leerling van deze school en heb hier zelf ook debatlessen gevolgd. Het keuzevak debatteren stond als een huis voor de bovenbouw, maar voor de onderbouw was er nog niets. Dat mocht ik opzetten. Geweldig toch? Inmiddels hebben we een heel mooie groep brugklassers die elke vrijdag na school bij elkaar komt. In het weekend nemen we deel aan allerlei toernooien. Met succes! In 2021 werden we nationaal kampioen debatteren voor de onderbouw.”
Goede debatschool
“Debatteren is een mooi vak om te geven. Leerlingen leren overtuigend te communiceren door te luisteren naar andermans argumenten én hun eigen standpunten helder te onderbouwen. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een goede debatschool. Het vak voelt ook een beetje als mijn kindje, waardoor ik extra betrokken ben bij het Haarlemmermeer Lyceum.”
Mondeling en schriftelijk
“Ook bij het vak Nederlands komen vaardigheden aan bod die je hele leven van pas komen. Denk aan het interpreteren van een zakelijke tekst, maar ook aan het opstellen van een goede sollicitatiebrief. Een bericht vol spelfouten geeft meteen een slechte eerste indruk. Grote kans dat je niet serieus wordt genomen in de grotemensenwereld. Het is dus handig dat je leert hoe je je kunt uiten; zowel mondeling als schriftelijk. Dat staat in mijn lessen centraal.”
Interessante fase
“Sinds kort volg ik een opleidingstraject om mijn eerstegraads lesbevoegdheid te halen. In dat kader geef ik nu ook les aan 5 havo-leerlingen die ik eerder in de brugklas had. Je staat er versteld van wat voor ontwikkeling deze leerlingen in vijf jaar tijd hebben doorgemaakt. Als eerstejaars was het merendeel nog wat onzeker en speels; met hoge kinderstemmen. Nu zijn het jongvolwassenen met wie je een goed inhoudelijk gesprek kunt voeren. Het is zo’n interessante fase! Mooi om daar als docent een kleine bijdrage aan te leveren door ze juist in deze periode te ondersteunen; ze te helpen zoeken naar wie ze willen zijn.”
“Leerlingen op onze school kiezen bewust voor daltononderwijs. Al is dalton geen doel op zich; je merkt het wel aan de mentaliteit en werkhouding. De meeste leerlingen voelen zich verantwoordelijk voor de eigen schoolprestaties. Dat is een fijn vertrekpunt. Als docenten zijn wij er om leerlingen te begeleiden, maar uiteindelijk moeten ze het zelf doen.”
“Het gebouw is erg licht en fris. Er hangt een prettig klimaat. Dat voel je meteen als je binnenkomt. Het is een heerlijke werkplek, waar ik graag ben.”