“Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen; de manier waarop we onderwijs geven in Nederland is natuurlijk enorm achterhaald. Dat moet en kan zoveel beter. Gelukkig maken we daar op het Coornhert werk van. Sinds vorig jaar geven we geen natuurkunde meer in de onderbouw, maar wetenschap en technologie. Veel praktijkgerichter en interactiever!”
Steeds meer technologie
“Vier jaar geleden organiseerden we voor het eerst enkele workshops met een kitcar; zo’n eenpersoons elektrische auto. Leerlingen konden daar lekker mee racen. Die kitcar bleek zo’n daverend succes dat we besloten om robotica vaker te integreren in de natuurkundelessen. We hebben toen wat Fable robots, mBots en SAM Labs besteld. Sindsdien integreren we steeds vaker technologie in onze lessen.”
Domotica-systeem
“Met de onderbouwleerlingen ben ik momenteel een slim huis aan het bouwen. Daar komt dan een stukje elektriciteitskennis bij kijken en tegelijkertijd leren ze ontwerpen. Met een lasersnijder leggen we sensoren aan in het huis. In feite zijn we een eigen domotica-systeem aan het aanleggen. Je merkt dat leerlingen dat superleuk vinden.”
Technologie & toepassing
“Voor de bovenbouw loopt er ook een pilot. Dat heet ‘Technologie & Toepassing’ en is een nieuw vak, waarbij leerlingen opdrachten voor bedrijven uitvoeren. Zo gaan we met mavo 3 binnenkort een eigen muziekstudio bouwen en ontwerpen. Ik stuur de leerlingen via verschillende deelopdrachten aan, waarbij ik meer een coach dan docent ben. Dat zijn mooie ontwikkelingen. De leerlingen zijn ook heel enthousiast. Waar we een jaar geleden begonnen zijn met achttien leerlingen, hebben zich in het derde jaar al zestig leerlingen aangemeld!”
Cognitieve kennis
“Ik wil me echt sterk maken voor vernieuwend onderwijs. Als ik eerlijk ben, zou ik van het hele theoretische eindexamen af willen. Vanaf de bovenbouw werk ik alleen maar richting dat eindexamen. Ik zit vast aan een theoretisch stramien, dat mijn creativiteit ontzettend remt. Bovendien; wat toetsen we nu eigenlijk? Je leert, je krijgt een cijfer en dat is het. Puur cognitieve kennis. Volgens mij missen we dan het onderwijsdoel.”
Proces toetsen
“Waarom is het eindexamen geen praktische opdracht? Waarbij leerlingen kunnen laten zien dat ze de theorie kunnen toepassen in de praktijk? Dan gaat het veel meer om het proces; om wat een leerling geleerd heeft in plaats van wat hij weet door een keer flink te stampen. Als we het proces toetsen en samen met de leerlingen kunnen reflecteren op dat proces, sluiten we veel beter aan bij vervolgonderwijs en het bedrijfsleven.”
Vernieuwing en lef
“Als je naar het curriculum kijkt in de onderbouw, is ook daar ruimte voor een nieuwe benadering. Maar dan moet je dat wel aandurven. Dat vind ik zo mooi van het Coornhert. We zetten vol in op vernieuwing, tonen lef en zijn niet bang om te falen. Met die mentaliteit komt de onderwijsontwikkeling vanzelf. Daar ben ik van overtuigd.”