Interviews

Jade van den Akker

"Leerlingen bepalen zelf wat, wanneer en hoe ze iets willen onderzoeken"

Agora-coach

“Saga Driehuis is de allerleukste werkplek die ik me maar kan bedenken. Ik houd van verandering en vernieuwing in het onderwijs en hier komt alles samen: een bevlogen team, een gezellige sfeer én we mogen samen bouwen aan een heel nieuwe schoolcultuur. Het is een unieke kans om te ervaren hoe een school ontstaat. Dat ik bij dat proces betrokken mag zijn, maakt me blij en dankbaar.”

Challenge
“We zijn een Agora-school. Dit type onderwijs gaat ervan uit dat kinderen pas iets kunnen leren, wanneer zij hieraan toe zijn en het zelf willen leren. Leerlingen bepalen zelf wat, wanneer en hoe ze iets willen onderzoeken. Ze bedenken een ‘challenge’ -een soort onderzoeksvraag- waar ze zelfstandig mee aan de slag kunnen gaan. Vervolgens denk ik met ze mee hoe ze die challenge zo goed mogelijk kunnen aanvliegen.“

Kleiner beginnen 
“Er is een heel creatief meisje in mijn coachgroep die het soms lastig vindt om haar ideeën om te zetten in actie. Dan ben ik er om haar op weg te helpen. Ze wil een boek schrijven, maar dat is een nogal grote challenge. Het is handiger om wat kleiner te beginnen. Nu gaat ze eerst verkennen hoe een goede tekst of verhaal wordt opgebouwd. Die route heeft ze zelf bedacht. Stoer toch?“

Verfrissend
“Alles draait om autonomie en eigenaarschap. Leerlingen hebben veel inspraak in het reilen en zeilen van de school. Tijdens mijn tweede sollicitatiegesprek moest ik bijvoorbeeld het gesprek aangaan met een groep kinderen. Als zij geen klik met me hadden, werd ik niet aangenomen. Dat is natuurlijk een heel andere insteek dan bij het traditionele onderwijs, maar ik vind het erg verfrissend.” 

Enorme ontwikkeling
“De eerste zeven weken van het schooljaar bouwen leerlingen hun eigen bureau. Zo heeft iedereen een plek om zich thuis te kunnen voelen. Hoewel we die eerste weken niet inhoudelijk aan het werk zijn met een vak als wiskunde of geschiedenis, zie je dat leerlingen in korte tijd een enorme ontwikkeling doormaken. Laatst vroeg een leerling me: ‘wat leren wij nu, want mijn vriendin op het Ichthus Lyceum heeft nu een toetsweek en wij bouwen een werkplek?’ Dat is mooi, vind ik. Dat ze zelf nadenken over wat ze aan het leren zijn.”

 

Jade over Saga Driehuis:

“We doen het hier gewoon net even anders dan normaal. In plaats van de saaie tienminuten-gesprekken, zitten we met ouders rondom het kampvuur. Die ouders zijn ook onderdeel van onze community; samen met de vakexperts. Zo nu en dan geeft er iemand uit die community een inspiratieles. Erg leuk!” 

“Bij Saga Driehuis werken we ook niet met toetsen, cijfers, klassen of lessen. De leergierigheid van onze leerlingen staat centraal. Hoewel kinderen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces, staat er altijd een coach achter ze die helpt en begeleidt. ”