Interviews

Femke van Waveren

"We bewaken de kwaliteit, maar uiteindelijk draait het om de leerling. In de klas moet het gebeuren."

Beleidsmedewerker

“Het onderwijs vind ik een heel belangrijke pijler van de samenleving en daar zet ik me graag voor in. Na mijn studie onderwijskunde werkte ik eerst als beleidsmedewerker bij de UvA en daarna als directeur van een basisschool. De keuze voor beleidsadviseur bij Dunamare onderwijs was voor mij ook een praktische stap. Ik kon deze functie beter combineren met een jong gezin thuis. Nu ik gesetteld ben, had ik geen betere keuze kunnen maken. Deze baan biedt me veel uitdaging en bovendien is Dunamare een heel fijne werkgever.”

Denken graag mee 
“Op het Bestuurs- en Servicebureau werken meerdere beleidsadviseurs onderwijs. Samen ondersteunen we de 22 scholen die onder Dunamare onderwijs vallen. De werkzaamheden zijn heel divers. Zo krijgen we vragen over subsidies, wetgeving of examens. Zo is een onderwerp als het NPO -het Nationaal Programma Onderwijs- natuurlijk erg actueel. Maar we lezen ook mee met de individuele school- en jaarplannen en adviseren de schoolleiding en het College van Bestuur. Welk vraagstuk er ook ligt, we denken graag mee. Sterker nog; hoe complexer de problematiek, hoe uitdagender!”

Uitpluizen
“Ik vind het leuk om in nieuwe materie te duiken. Zo ben ik betrokken bij het thema burgerschap, Om in kaart te brengen hoe onze scholen omgaan met dit thema ben ik met iedere school in gesprek gegaan. Deze gesprekken gaven me veel informatie en het liet ook zien met hoeveel mooie dingen onze scholen bezig zijn. Een ander voorbeeld is de nieuwe wet op inburgering. Vorig jaar belde één van onze schooldirecteuren me op: ‘ik heb leerlingen die ineens verplicht moeten inburgeren, wat nu?’ Dan bel ik met gemeenten en ga ik dat helemaal uitpluizen.”

Pasklare antwoorden
“Het liefst geef ik pasklare antwoorden. Ik wil zoveel mogelijk ontzorgen, zodat er bij de scholen meer tijd overblijft voor onderwijs. Onze nieuwe minister Dennis Wiersma is bijvoorbeeld erg actief. Hij heeft allerlei ideeën en dit heeft invloed op ons werk. Om te voorkomen dat de directeuren worden overspoeld met deze informatie, proberen we als afdeling zo concreet mogelijk te maken wat die informatie betekent voor onze scholen.

Lange-termijnoplossingen
“Ons team bestaat uit verschillende soorten mensen. Zo heb ik collega’s die het fantastisch vinden om met datavraagstukken aan de slag te gaan, maar zelf word ik daar niet gelukkig van. Ik vind het leuker om echt in contact te staan met de mensen op de scholen. Er is volop ruimte om de taken uit te voeren die bij je passen. Wat je ook ambieert in dit werk, als beleidsadviseur moet je wel analytisch zijn. In het onderwijs regeert vaak de waan van de dag. Wij hangen daarboven en moeten in lange-termijnoplossingen denken. Beleidsmatig de piketpalen uitzetten. We bewaken de kwaliteit, maar uiteindelijk draait het om de leerling. In de klas moet het gebeuren. We kunnen van alles verzinnen op kantoor, maar het moet wel werken in de praktijk. Dat is onze taak.” 

 

Femke over Dunamare onderwijs:

“Dunamare onderwijs staat als een huis. Alles loopt, dus alle energie kan naar mijn werk. We zijn één geheel en toch mag elke school zijn eigen gezicht hebben. Die vrijheid ervaar ik ook in mijn functie. Daarnaast vind ik Dunamare een heel attente werkgever. Ze laten te pas en te onpas zien dat ze je waarderen; dat ze blij zijn dat je er bent. Goed werkgeverschap werkt door in de hele organisatie. Ik werk met heel gepassioneerde mensen samen.”