Interviews

Rimada Bakker-Overman

"Je moet die trotse gezichten zien als ze voor de eerste keer hun eigen gezonde maaltijd koken!"

Docent consumptieve techniek

“Ruim 25 jaar heb ik gewerkt in de horeca. Ik was chefkok in binnen- en buitenland en heb met inspirerende vakmensen mogen samenwerken. Een geweldige tijd! Die passie voor het koken wilde ik overbrengen op leerlingen door ze te enthousiasmeren voor de wereld van eten en drinken. Tot op de dag van vandaag ben ik blij dat ik de overstap naar het praktijkonderwijs gemaakt heb. Het is zo ontzettend waardevol om kinderen wegwijs te maken in de keuken.”

Veilige haven
“Oost ter Hout is een praktijkschool. Sommige leerlingen hebben leer- of gedragsproblemen of kennen een thuissituatie die niet altijd even stabiel is. Voor die leerlingen is onze school een veilige haven waar ze graag zijn. Door ze de liefde voor het vak te leren, kun je als docent hét verschil maken.” 

Gezonde maaltijd
“Voor de leerlingen ben je een soort rolmodel. Dat is heel leuk om te ervaren. Elke week geef ik kookles en krijgen ze de kans om zelf te ontdekken wat ze lekker vinden. Allerlei vaardigheden komen aan bod. Zo laat ik ze kennis maken met verschillende bereidingstechnieken en snijtechnieken, maar ook een thema als hygiënisch werken komt aan bod. Het theoriegedeelte is overigens minimaal. Ik wil vooral dat ze leren koken; zelf een gerecht kunnen bereiden met verse ingrediënten. Je moet die trotse gezichten zien als ze voor de eerste keer hun eigen gezonde maaltijd koken!”

Blubber
“De gerechten die we maken zijn heel divers, net als de leerlingen die thuis allemaal anders eten. Laatst leerde ik ze hutspot koken. Er stond een jongen verschrikt in de pan te kijken. Hij kende het gerecht niet en wist niet wat hij zag: ‘dit wordt één grote blubber mevrouw!’ Uiteindelijk likte hij zijn vingers erbij af, haha!”

Kookkunsten
“Weer een week later verzorg je met derdejaars de volledige catering voor een stagebieders-bijeenkomst. De hele aula stond vol met kraampjes, waar leerlingen onder het oog van wel tachtig begeleiders hun kookkunsten lieten zien door live te koken. Die afwisseling maakt het werk heel leuk.”

Verbindend leren
“We staan nooit stil hier. Als team blijven we continu investeren in ons onderwijs; zoeken we naar nieuwe manieren om onze leerprocessen te verbeteren. Een goed voorbeeld is dat we steeds vaker inzetten op verbindend leren, waarbij we ons praktijkonderwijs beter willen laten aansluiten op de werkvloer. Binnen de profiellessen oefenen we dan alvast met de leerdoelen van het mbo. Kijken we hoe we onze leerlingen zo goed mogelijk kunnen voorbereiden op hun stageperiode.”

Praktijkverklaring
“Naast verbindend leren hebben we ons de afgelopen periode ook sterk gemaakt voor de praktijkverklaring. Met succes! Leerlingen die om welke reden niet in staat zijn om bij ons een niveau 2 diploma te halen op mbo-niveau, staan daardoor niet langer met lege handen. Want ook al hebben ze niet voldaan aan alle eisen om het diploma te halen; ze hebben wel degelijk vaardigheden opgebouwd. Met een erkende praktijkverklaring kunnen ze voortaan aantonen welke kwaliteiten ze allemaal in huis hebben en verder bouwen aan hun toekomst. Een waardevolle erkenning!”

Rimada over Dunamare onderwijs:

“Dunamare is weliswaar een grote organisatie, maar zo voelt het niet. Er zijn korte lijnen met personeelszaken en er wordt adequaat op vragen gereageerd. Met attente presentjes en kaartjes voel je je gezien. Het zijn de kleine dingen die het doen!”